Wat voor invloed heeft de geboorte via keizersnede voor de betreffende baby en zijn/haar verdere ontwikkeling?

Mogelijk is hier ooit onderzoek naar gedaan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wat ik me afvraag is of het een positieve invloed heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Een keizersnee wordt over het algemeen gedaan omdat er een reden voor is: de baby komt in de knel of de moeder kan niet of moeizaam natuurlijk baren. In zoverre heeft de keizersnee dus zeker een positieve invloed.

Daarnaast zijn er sterke aanwijzingen dat baby's tijdens een natuurlijke bevalling nog allerlei nuttige stoffen meekrijgen die ze helpen bij hun ontwikkeling: de hormonen die door de moeder gieren worden door de placenta ook uitgewisseld naar het kind, tijdens de weg door het geboortekanaal worden de longetjes leeggeperst waardoor de ademhaling beter op gang komt, de inwendige flora van de moeder komt in het kind terecht waardoor de darmen een betere start hebben bij het opbouwen van hun eigen flora.

En verder herstelt de moeder sneller na een normale (!) vaginale bevalling dan na een keizersnee, wat ook alleen maar goed kan zijn voor het kind.

In esoterische kringen wordt nog wel eens gewag gemaakt van het zogenaamde 'geboortetrauma' waar je de rest van je leven last van zou kunnen hebben. Dat zou je dan bij een keizersnee minder hebben. Verder kan ik over positieve invloed van een keizersnee niks vinden.

Uit eigen ervaring: (1 spoedsnee, daarna 2 natuurlijke bevallingen): als het niet nodig is: begin er niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een vriendin heeft 3 kinderen via de keizersnee en inmiddels zijn het volwassen meiden kerngezond en goed ontwikkeld dus het lijkt geen invloed te hebben gehad de geboorte via een keizersnee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niets.
De oudste is met de keizersnee ter wereld gekomen en de andere zonder.
Het enige nadeel is er voor de moeder die moet even wennen aan de baby(27 jaar geleden dan).